
Bij De Waggelmannetjes hebben we ongeveer elke 2 maanden een intervisiemoment. We kijken dan met het hele team terug op hoe we hebben gehandeld in een bepaalde situatie. Wat is een intervisiemoment precies, waarom doen we het en wat levert het op? Onze verpleegkundige Elisa Hogenboom vertelt er alles over.
Wat is een intervisiemoment?
Soms zijn er bijzondere situaties met de kinderen. “Denk bijvoorbeeld aan een kind dat zich plotseling veel slechter voelt, naar het ziekenhuis moet of met de ambulance mee gaat”, legt Elisa uit. “Tijdens dit soort acute omstandigheden is het belangrijk om goed te handelen. Omdat er op zo’n moment veel tegelijk gebeurt, blikken we er later met ons team op terug. We nemen dan gestructureerd door hoe onze aanpak was en wat we de volgende keer eventueel anders of beter kunnen doen. Dat is een intervisiemoment.”
Zo pakken we het aan
Om te voorkomen dat het gesprek chaotisch wordt, bestaat elk intervisiemoment uit dezelfde structuur en onderwerpen. Elisa: “Hier gebruiken we de STARR-methode voor. Die afkorting staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Bij ieder onderdeel bespreken we vaste vragen, zoals wat er gebeurde, wie de betrokkenen waren en waar het zich afspeelde. Op die manier maken we alle noodzakelijke punten bespreekbaar.”
De intervisiemomenten vinden plaats met alle of zoveel mogelijk teamleden. “De betrokkenen en de aanvrager van het intervisiemoment zijn er altijd bij. Ook onze zorgmanager Sally en facilitair medewerker Sandra zijn meestal aanwezig. Sandra kijkt wat meer van buitenaf naar een situatie, waardoor ze vaak met goede vragen komt. Zo’n ander perspectief is verfrissend voor ons als verpleegkundigen.”
Zorg voor kinderen gaat voor
Met ZEVMB-kinderen die constant zorg nodig hebben, is het best een uitdaging om een intervisiemoment te plannen. “We nemen er een uur voor, maar in veel gevallen loopt het uit. Dat is passen en meten in onze agenda’s. We doen het vaak tijdens rustmomenten van de kinderen, omdat ze dan minder zorg nodig hebben. Maar er kan altijd iets gebeuren. Daarom doen we onze intervisiemomenten gewoon op de werkvloer. Zo kunnen we de kinderen horen en in de gaten houden. Als er iets is, gaat een verpleegkundige er meteen naartoe. De zorg voor de kinderen gaat namelijk altijd voor”, vertelt Elisa.
Waarom zijn intervisiemomenten belangrijk?
Het belang van de intervisiemomenten is groot, zo licht Elisa toe. “In de zorg is het ontzettend belangrijk om te kijken of je tijdens een acute situatie juist hebt gehandeld. Het is echt een reflectiemoment met het team. Aan de ene kant leer je er als verpleegkundige van, misschien dat je zelf iets beter had kunnen doen tijdens een plotselinge situatie. En aan de andere kant leer je van je collega’s: als zij iets goed hebben aangepakt, kan je het zelf voortaan ook op die manier doen.”
Dit levert het op
Een intervisiemoment dat haar is bijgebleven, ging over een kindje dat werd opgehaald met de ambulance. Elisa: “Onze zorgmanager Sally had vooraf al de overdracht en de volgorde daarvan in haar hoofd. Daardoor verliep de overdracht naar het ambulancepersoneel heel soepel. Ze wisten precies wat er aan de hand was en wat we van ze verwachtten. Ik had dat zelf niet op die manier gedaan. Maar nu ik weet dat het zo kan, neem ik het mee voor als ik in zo’n situatie terecht kom.”
Het algemene resultaat van intervisiemomenten is dan ook dat verpleegkundigen zich verder ontwikkelen. “Iedereen leert ervan en past het voortaan toe in de praktijk. Elke collega neemt eigen punten mee uit een intervisiemoment. Zo worden we met elkaar steeds een stap beter, waardoor we de allerbeste zorg aan de kinderen kunnen geven!”