
Bij De Waggelmannetjes geven we niet alleen zorg, maar doen we ook activiteiten met de kinderen. Zo hebben we verschillende thema’s en maken we regelmatig knutsels. Hoe doen we dat precies met ZEVMB-kinderen en waar is het goed voor? Onze verpleegkundige Lotte de Valk legt het uit.
Van seizoenen tot speciale dagen
Er zijn 4 hoofdthema’s per jaar. Lotte: “Dat zijn de lente, zomer, herfst en winter. Elk seizoen halen we buiten naar binnen met onze versiering. In de herfst hangen er bijvoorbeeld bladeren boven het ligbed, in de winter zie je sneeuw en ijspegeltjes en in de lente zijn het tulpjes en babydieren.” Ook is er een themakast. “Die richten we in op het seizoen of op een subthema, zoals vlinders. Ik zorg dat er boekjes, dingen om te voelen en knutselwerkjes zijn die erbij passen.”
Daarnaast organiseert ze samen met juf Tanja elke maand een activiteit waar iedereen aan meedoet. Ook die hangt samen met een actueel thema. “Zo hebben we laatst koekjes gebakken voor het Offerfeest. De keer daarvoor was het thema verpleging vanwege de Dag van de Zorg. En een aantal maanden geleden maakten we complimentenbadges omdat het Complimentendag was. Zo is er altijd wel een leuke aanleiding te vinden”, legt ze uit.
Zo pakken we het aan met ZEVMB-kinderen
Tijdens die maandelijkse activiteit met juf Tanja is elke verpleegkundige 1 op 1 bezig met een kind. “De juf laat zien hoe de verpleegkundigen het beste contact kunnen maken binnen de mogelijkheden van het kind. Iedereen motiveert elkaar, kijkt bij elkaar af en doet ideeën op voor de dagelijkse zorg”, vertelt Lotte.
“Alle verpleegkundigen weten precies wat hun kind kan en passen de activiteit daarop aan. Ik zorg voor handvatten door aan te geven op welke manieren je het samen kan doen. Dat geldt niet alleen voor de maandelijkse activiteit, maar ook voor de andere themaknutselwerkjes. Het belangrijkste is om iedereen erbij te betrekken en het interactief te maken.”
Voelen en vingerverven
Dat doet Lotte op veel manieren. “Wat we vaak doen, is vingerverven. En voor een lampion deden we een keer kastanjes in een bak met verf. De kinderen vonden het geweldig om de bak te schudden en de kastanjes te voelen en horen rollen. We hebben ook eens een pollepel geschilderd. Die deden we met verf in een plastic zak, waarmee de kinderen konden schudden en kneden. Zo hebben ze echt het gevoel dat ze iets bijdragen. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen.”
Bij de maandelijkse activiteit doen de kinderen op verschillende manieren mee. Lotte: “Voor het verplegingsthema lazen we eerst een verhaaltje voor. Daarna voelden de kinderen aan de dingen die erbij horen, zoals een spuit en verband. Vervolgens gingen ze zelf aan de slag door op een knuffel te oefenen met pleisters, zalfjes en een thermometer. Zo gebruiken ze zoveel mogelijk zintuigen tijdens een activiteit.”
Wat levert het op voor de kinderen?
Het knutselen en de andere activiteiten hebben allerlei positieve effecten op de kinderen. “De eerste insteek is dat ze een leuk moment hebben. Dat ze ontspannen en lol hebben. De gesprekken gaan even niet over ziek zijn, maar over het thema en de knutsel. Ze kunnen gewoon even kind zijn”, licht Lotte toe. Dit levert het nog meer op:
- Sensorische prikkeling. “Tijdens een thema-activiteit kijken, voelen, horen, ruiken en proeven de kinderen waar mogelijk. Door de zintuigen te prikkelen, doen ze nieuwe ervaringen op. Dat helpt om hun wereld wat groter te maken.”
- Educatie. “Aan de ene kant leren ze structuren herkennen, zoals van de veranderende seizoenen en de feestdagen in een jaar. Aan de andere kant breiden ze hun woordenschat uit. Bij het vlinderthema kwamen woorden als rupsen, bladeren en vlinders bijvoorbeeld steeds terug. Die gaan ze herkennen, waardoor ze de wereld een stukje beter begrijpen.”
- Sociaal en welzijn. “De kinderen genieten ervan als we iets samen doen. Dat sociale aspect maakt ze vrolijk. Ook zorgt het voor afwisseling en dat niet elke dag er hetzelfde uitziet. Dat is erg goed voor hun welzijn.”
Elkaar anders leren kennen
Lotte geniet keer op keer van grappige momenten tijdens de activiteiten. “Bijvoorbeeld toen ik het vingerverven helemaal overliet aan een kind. Alles zat onder de verf, inclusief ik. Het kind vond het helemaal geweldig. Ook de grotere dingen blijven me bij, zoals onze themadag rondom het EK voetbal en het vlinderthema met als afsluiting een uitje naar de vlindertuin. Het mooiste vind ik om de kinderen op een nieuwe manier te leren kennen. Omdat het even niet om zorg draait, heb je andere interacties met elkaar. Dat zijn echt geluksmomenten.”
Ze haalt dan ook veel voldoening uit de thema’s en het knutselen. “Het is indrukwekkend om te zien dat de kinderen meedoen en zich echt concentreren op de activiteit. Ik vind het ook heel fijn dat het voor iedereen leuk is. Zowel de kinderen als de verpleegkundigen genieten ervan. Dat is een hele mooie waardering voor mijn werk!”